< Previous이민경․김현철 •374• 월량, 차입량, 상쇄량)를 반영하여 기업의 감축 부담을 나타내는 배출권 순수요를 정의 한다. 둘째, 산정한 배출권 수요를 이용하여 배출권 잉여와 배출량 초과인 상황을 구분 하여 그 영향을 추정함으로써 두 상황에서의 정책효과를 구분하여 분석하였다. 셋째, 실 제 기업의 배출권 매수 및 매도 자료를 활용하여 기업별 순매수량이 배출량 증가율과 기 업 수익성에 미치는 효과를 분석하였다. 본 연구를 통해 도출할 수 있는 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 기업의 감축 부담 수준에 따라 초과배출 기업과 잉여배출권 보유 기업 간의 감축 행동이 상이한 것으로 나 타났으며, 기업의 수익성에 미치는 영향 또한 다르게 나타나는 것으로 분석되었다. 구체 적으로, 배출권 순수요가 음(‒)의 값을 가지는 배출권 잉여 기업의 경우, 배출권 잉여량 이 증가할수록 온실가스 배출량 증가율이 유의미하게 상승하며 총 자산이익률 또한 증 가하는 것으로 나타났다. 이와 같은 추정 결과는 배출권 잉여분이 증가할수록 배출량 통 제를 위한 노력을 수행하기보다는 온실가스 배출을 증가시키는 방향으로 대응할 수 있 음을 나타낸다. 또한 잉여배출권 증가로 규제 준수 부담이 낮은 상황에서 기업의 수익성 이 강화될 수 있음이 드러난다. 한편, 배출권 순수요가 양(+)의 값을 가지는 배출량 초과 기업의 경우, 배출권 부족량의 변화는 배출량 증가율 및 총 자산이익률에 통계적으로 유 의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타난다. 요컨대, 추정 결과에 따르면 잉여배출권을 보유한 기업은 배출을 억제하기 위한 노력을 기울이기보다 온실가스 배출을 증가시키 는 방향으로 대응하는 것으로 나타났으며, 이는 한계 감축비용의 규모에 따라 감축 여부 를 결정하는 배출권거래제하에서의 개별 기업들의 경제적 유인 체계가 작동하고 있다 는 사실이 미시자료를 통한 실증분석에서 확인되고 있는 것이라고 할 수 있다. 둘째, 기업의 배출권 순매수량이 증가할수록 온실가스 배출량 증가율은 유의미하게 감소하는 것으로 나타나는 분석 결과는 배출권 순매수량이 증가할수록 규제 준수를 위한 비용 부담이 증가하여 배출량 증가율을 억제하는 효과가 있는 것으로 해석할 수 있다. 셋째, 중공업 부문에서는 배출권 잉여 기업의 배출권 잉여분 증가가 배출량 증가율의 상승 및 기업 수익성 강화로 이어진다는 사실을 확인하였다. 한편, 경공업 부문에서는 배출량 초과 기업의 배출권 부족량이 증가할수록 배출량 증가율이 감소하고 기업 수익 성이 개선되는 것으로 나타났다. 이와 같이 중공업 및 경공업 간 추정 결과에 차이가 나 타나는 것은 산업 부문별로 차별화된 제도 마련이 필요할 수 있다는 점을 함축한다고 할 배출권거래제의 온실가스 감축 부담이 기업의 감축 및 수익성에 미치는 영향 •375• 수 있다. 한편, 본 연구의 실증분석에서는 자료 확보가 가능한 일부 기업을 대상으로 분석을 수 행하고 있기 때문에, 전체 배출권거래제 할당 대상 업체를 고려할 때 분석 표본의 대표 성에 제약을 지니고 있다는 한계점을 가지고 있다. 또한 자료의 제약으로 인하여 주요한 설명변수인 초과/잉여 배출량 및 배출권 순매수량에 대해서 발생할 수 있는 잠재적 내생 성 문제를 완전히 해소하기 어렵다는 한계 또한 지적한 바 있다. 저탄소 에너지 사회로의 전환 속에서 기업이 생존하고 지속적으로 성장하기 위해서 는 강화되는 환경정책에 대한 효과적 대응이 필요하다. 본 연구에서는 배출권거래제로 인한 온실가스 감축 부담의 영향과 시장 거래의 효과를 확인하고 있다. 분석 결과를 통 하여 배출권거래제가 기업의 감축 행태 및 수익성에 미치는 영향에 대해 진단하고 향후 지속 가능한 성장을 도모하는 데에 있어 정책적 시사점을 도출하고 있다. 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We apply the Fourier autoregressive distributed lag (FARDL) model to examine the bilateral import and export functions between Vietnam and Korea over the period from January 2008 to December 2024. The results demonstrate that oil price shocks affect exports and imports only in the short run, with minimal long-run effects. Additionally, Korea’s real income is the key driver in the long-run export model, while Vietnam’s real income plays a major role in the short-run import model. The bilateral real exchange rate also proves significant in the long-run export function. These findings provide policymakers with valuable insights into the key factors influencing bilateral trade between Vietnam and Korea. Such insights can support the development of effective policies to address fluctuations in oil prices and other macroeconomic variables, thereby helping to maintain a balanced trade relationship. Keywords : Bilateral trade, Crude oil price, FARDL, Korea, Vietnam JEL Classifications : C22, F14, O53 자원 ․ 환경경제연구 제34권 제3호 Environmental and Resource Economics Review Volume 34, Number 3, September 2025: pp. 379~403 DOI: https://doi.org/10.15266/KEREA.2025.34.3.379 Received: June 21, 2025. Revised: August 16, 2025. Accepted: September 10, 2025. *Assistant Professor, Department of Distribution Marketing, Catholic University of Pusan, Sole author (e-mail: kimmj@cup.ac.kr)•380• 에너지 가격과 수출입 행태: 베트남–한국의 관점 김민준 * 본 논문은 유가 충격과 거시경제 변수가 수입과 수출에 미치는 단기 및 장기적 영향을 평 가하는 것을 주된 목적으로 한다. 2008년 1월부터 2024년 12월까지의 기간을 대상으로 베트남과 한국 간 양자 수출입 함수를 분석하기 위해 푸리에 자기회귀분산지연(Fourier autoregressive distributed lag - FARDL) 모형을 적용한다. 분석 결과, 유가 충격은 단기적으로 수출과 수입에 영 향을 미치지만 장기적 효과는 제한적인 것으로 나타난다. 또한 장기 수출 모형에서는 한국의 실질 소득이 핵심 요인으로 작용하는 반면, 단기 수입 모형에서는 베트남의 실질소득이 중요한 역할을 한다. 아울러 양국 간 실질환율 역시 장기 수출 함수에서 유의한 영향을 미치는 것으로 확인된다. 이러한 결과는 베트남과 한국 간 양자 무역에 영향을 미치는 주요 요인에 대한 중요한 시사점을 제공한다. 또한 유가 및 기타 거시경제 변수의 변동에 대응할 수 있는 효과적인 정책 수립을 지원 하여 균형 잡힌 무역 관계 유지에 기여할 수 있다. 양자 무역, 원유 가격, FARDL, 한국, 베트남 접수일(2025년 6월 21일), 수정일(2025년 8월 16일), 게재확정일(2025년 9월 10일) *부산가톨릭대학교 유통마케팅학과 조교수, 단독저자(e-mail: kimmj@cup.ac.kr)Energy Prices and Export–Import Behavior: The Vietnam–Korea Perspective •381• Ⅰ. Introduction Crude oil is the most actively traded international commodity in the modern economy, and a key source of global energy, accounting for about one‑third of total energy con- sumption (Wu and Chen, 2019). Today, the world economy relies heavily on petroleum energy, and oil consumption is constantly increasing. Therefore, oil prices are among the most significant in the international economy. Moreover, oil is widely used as a reference value for other energy sources (Rafiq et al., 2016). Since the first oil crisis in 1973, the macroeconomic impacts of oil prices have been extensively studied. The pioneering works of Hamilton (1983, 1988), on the relationship between oil prices and economic activity have inspired researchers to examine this issue in greater depth. Oil prices play a vital role in the global economy, as most industries depend on this key resource. They directly influence national revenues, expenditures, exchange rates, infla- tion, and perceptions of political risk, making oil one of the most critical macroeconomic indicators (Lang and Auer, 2020). Consequently, their impact on variables such as exchange rates, stock markets, and economic growth has drawn increasing attention (Aydın and Acar, 2011). Scholars highlight that the effects vary by country type—oil price rises typi- cally harm oil-importing economies but benefit oil exporters (Korhonen and Ledyaeva, 2010; Wang et al., 2013). Based on Keynesian theory, rising oil prices can increase production costs (Brown and Yuecal, 1999; Hamilton, 1983; Rasche and Tatom, 1981), raise consumer prices, and reduce real wages. This leads to lower labor demand and a decline in disposable income (Bernanke, 1983; Pindyck, 1990). Additionally, high crude oil prices trigger immediate increases in the prices of alternative fuels and oil-related products. Consequently, firms are compelled to reduce oil consumption, or an increase in production costs. As a result, economic growth and productivity decline sharply. Furthermore, as companies face rising uncertainty about future oil prices, they tend to delay investment, which leads to a reduction in overall output (Başkaya et al., 2013; Ferderer, 1996). Rising oil prices can be Min-Joon Kim •382• interpreted as a type of tax levied by oil-exporting countries on importing nations, which in turn decreases oil demand. This decline in demand can lead to reduced productivity (Trang et al., 2017). To achieve price stability amid rising oil prices, central banks may raise interest rates. However, this policy can lead to reduced capital demand and higher unemployment. Conversely, central banks may choose to lower interest rates to stabilize productivity and offset real GDP losses, potentially resulting in sustained inflation (Bernanke et al., 1997; Ebrahim et al., 2014; Tatom, 1988). These effects lead to a decrease in aggregate demand and thus a decrease in output. Therefore, most macroeconomic theories and empirical studies suggest that oil price increases generally exert negative effects on the economy. However, they can increase national income in oil-exporting countries due to the low price elasticity of crude oil demand (e.g., Bjørnland, 2009; Jung et al., 2011). A growing number of studies have investigated the influence of oil prices on macroeconomic variables, but most focus on the U.S., OECD, or Asian regions, with little attention to developing Asian economies— especially Vietnam. Vietnam is the third-largest crude oil exporter in Southeast Asia, with estimated reserves of 2,300 million tons. It exports 16–18 million tons annually, contributing nearly 20% of export earnings. The oil sector contributes around 18–20% to GDP and generates about 25–30% of annual government revenue (Le and Vinh, 2011). Despite this, Vietnam relies heavily on imported refined petroleum, as its first refinery—opened in 2009—meets only one-third of domestic demand, necessitating continued imports of refined products. Moreover, oil prices in Vietnam are shaped not only by global markets but also by government controls and intervention policies. Consequently, oil price changes have complex effects on the economy. Existing studies in Vietnam mainly examine their impact on macroeconomic variables like inflation, exchange rates, growth, and unemployment (Apergis and Gangopadhyay, 2020; Bui, 2021; Hoa, 2015; Nguyen, 2022; Pham and Le, 2020). However, the specific effects of oil price fluctuations on imports and exports have Energy Prices and Export–Import Behavior: The Vietnam–Korea Perspective •383• not been thoroughly examined. The purpose of this study is to empirically investigate how bilateral trade between Vietnam and Korea responds to changes in crude oil price shocks. Vietnam and Korea established diplomatic relations in 1992 and signed the ASEAN-Korea Free Trade Agreement (AKFTA) in 2007. Since then, their trade has grown rapidly, with Korea becoming Vietnam’s third-largest export partner (Kim, 2024). Therefore, it is interesting to explore the trade patterns between the two countries. The main contributions of this study, compared to previous research, lie in several specific aspects. First, we use individual bilateral import-export data instead of aggregate trade data (i.e., data of a country with the rest of the world) or the overall trade balance (i.e., total export value compared to import). This helps to reduce aggregation bias. It is argued that using aggregate data or general trade balances may distort the results (Baek, 2012). Second, we apply a Fourier autoregressive distributed lag (FARDL) model to capture changes in the data structure and overcome the inherent limitations of traditional models, providing more reliable results. Ⅱ. Literature Review Oil price fluctuations had a significant impact on global economic activity. However, these impacts differed in the short and long run depending on the specific characteristics of each country or region. A group of research papers highlighted the symmetric impact of oil price shocks on trade flows, including studies by Kilian et al. (2009), Bodenstein et al. (2011), Le and Chang (2013), etc. Specifically, Kilian et al. (2009), using a structural VAR model, showed that all types of oil shocks significantly affect the trade balance of oil-importing countries in the long run. The symmetrical impact of oil price shocks on the Turkish economy during 1992–2007, mainly in the short run, is highlighted by Özlale and Pekkurnaz (2010). As oil prices increased, the trade balance deteriorated due to higher oil import costs, negatively affecting oil-importing economies like Turkey. Le and Chang Next >